Sunday, August 7, 2011

Highlight Sem 2010/20112

Assalamualaikum...
sejak sekian lame tidak berblog dan menulis (lagi2 dalam english), aku tibe2 terase nak berblog dan menulis kembali.

okayh, today topic would be just like the title.

sepanjang tahun 2011 neh, sebelum masuk semester baru, antara perkara2 yang telah terjadi dan menjadi memori yang aku tidak mudah lupe ialah;

1. Abih Kem Tahunan terakhir untuk zaman kadet aku...

Dengan berakhirnyer latihan kem thunan ini, maka hampir sampai la aku ke garisan penamat untuk zaman kadet. siyes gile macam nak mati aku punyer pemalas ngan sikap yang penoh mazmumah aku sepanjang kem ini. yang malas 2 tak yah cite panjang la. yang benci, meluat ngan siyes menyampah tahap gaban tiap kali menjelang malam, di mana rollcall dijalankan, humppp...
untuk kem ini, dalam 3minggu aku telah spent mase, berkorban jauh dari mak bapak aku...tapi, tak pe la. 3 minggu yang berbaloi. kalo aku x pi tahan, tak sampai macam skang kot...zaman junior...zaman inter
zaman senior...


2. Fes week masuk kelas, salah daftar subjek

kalo ikotkan, sem inilah yang paling membanggakan untuk aku. sebab aku tak perlu nak daftar, insert delete pasal tak de sunjek repeat. hhehe...kegembiraan aku hanye sementara. sebab, aku kena daftar balik tok subjek institusi islam. aku pegi daftar islam dan isu2 semase. aku sedar aku salah daftar mse cek name dalam slip kedatangan tuh, xd name aku...ingat kan salah ustaz tuh, lupe nak masokkan name aku, tapi salah sendiri ye....

3.test institusi2 Islam dalam gelap

kejadian ini berlaku mase minggu first test. haha. siyes lawak. pada malam yang sama la juge test thermodynamics 2 ditunda. Alhamdulillah test aku tuh sume MCQ. stat test pkul 2000, abh 2100...dan almost kosong da dewan dalam 2045 tuh...mase aku nak piki2 nak kuar, tibe2 dewan tuh gelap. kabut jap nak mencari pen, henset...tapi bersyukur sebab dewan masjid tuh ade backup electricity, so tidak la lame sangat bergelap...
lebih kurang gini la keadaan aku mase nak cek2 jawapan dalam dewan tuh...

4. Pesta mandi2 sungai

Acara neh mule2 adelaha acara penyeri ketika saat tension dan untuk melepaskan tension ketika nak menghabiskan ataw menyiapkan keje2 asement yang diberi. tidak lupe juge, acara ini seakan menjadi acara wajib jika mereka2 ini ingin mandi..
pendapat aku, air kolej 11 tuh tidak cukup kah??

aku mule2 terjebak dalam kancah pesta neh mase rumate aku, Hidayah ajak mandi sungai kat Gunung Pulai 2. siyes, mule2 segan pasal aku sorang je yang memang Dayah kenal sebab yang lain tuh adelah membe lame skolah Dayah. Malas nak wat muke segan yang tidak bertempat, aku campo2 j la...
second tyme mandi pulak kat Gunung Pulai 1. yang ini siyes bes. cam bese, aku yang akan basah dloo, dan aku jugak la yang naik dloo...sebab nak bagi chance kat dieowang2 neh mandi puas2...aku boleh continue kat bilek mandi kolej, kalo nak sangat...hehe
third tyme pulak kat Gunung Pulai 1 lagi. team yang almost same j.
pastu, mereka2 neh upgrade gi swimming pool plak. yang neh aku malas nak join. sebab, kne bayo kalo nak masok. pastu da la kne pkai baju renang yang muslimah tuh. siyes. dengan kolam yang dalam...kirim salam aku nak join. dan ditambah pulak dengan aktiviti kelas ngan keje2 yang melambak bak seorang engineer yang berkaliber..tolong la...
siyes, tempat ini memang cantek...


5. Hari Keluarga PALAPES 2011

ini adelah first tyme activity as such sebab senior2 sebelom2 neh pon xpenah lagi buat. maybe dyowg ade terpikir, tapi tak sempat kot. sebab kiteowg sempat, 2 yang jadi 1 hari tok hari keluarge...
rumate tersayang aku tuh jadi pengarah.hehe.xsilap, aku jadi setiausaha kot...
aku xdapat banyak citer sebab aku pon banyak lupe siket sal hal nie...

mun~nina~aku~ayna~ayu

sebahagian aktiviti mase ari kejadian
6. Asement yang amat mencabar~~NUMERICAL METHOD

sem ini memang mencabar sebab aku ade subjek ini. tapi, Alhamdulillah sebab aku boleh (la) bawak ngan baek walaopon kesiksaan tuh memang tidak tertanggung. membe aku siap cakap, kalo die ade anak nanti, die xmo bagi anak die amk meki sal ade subjek ynag killer neh. aku maybe cakap subjek neh susah pasal aku sememangnyer tidak mempunyai kemahiran dalam bidang programming neh.aiyooooo

7. Asement yang amat mencabar 2~~ GLIDER PROJECT

glider project neh adelah satu asement yang mempunyai markah yang tinggi tok subjek flight mechanics. sebagai student yang bakal menjadi engineer tok siapkan kapal terbang, amatlah bangang untok aku kalo xreti camne nak design glider yang sgt la ringkas neh jika nak dikompare ngan kapal yang besar2 tuh....

sal project neh juge la aku nyer frenship ngan kak Lin agak sedikit terganggu. sapa soh aku xbg full commitment. tp sapa soh ajk dak member lagi sorang tuh join gak..aiyoooo....xpe...mende da jadi...

gambar tok glider neh xsilap xd kot...
gambar tok nak siapkan ade la. report final, aku amk tanggungjawab tuh. tp, siyes, aku neh sangat la xreti nak wat baek2 pasal report asek kene reject, pas2 nak kne re-do je..aigooo


8. Study week yang siyes HECTIC

sepanjang aku hidop sbg manusia diatas bumi Allah ini, ni la first tyme aku diuji sebegini tough. ujian neh secare xlangsung menguji niat sebenar aku masok UTM neh. kenape aku buat trail MARA 2007 tuh btol2 sampai dapat ape yang aku ade skang. bayangkan, dalam 1 minggu yang patutnyer digunakan untuk aku stady, alik2 aku dapat mende neh;
  • final report glider
  • final project 2 numec
  • test 2 structure (yg eventually kene retest)
  • asement numec ( double dis tyme)
  • asement stucture
9. Fail test moto

orite, mende neh bukan la major sangat dalam idop aku skang. tapi aku nak highlight kan jugak pasal aku fail neh, aku dapat la sambung kat hometown aku...yang penting, aku amat bersyukur sebab litar kt KL neh adelah lagi senang (kot) kalo dibandingkan dengan JB nyer....tapi, papepon, I learned from the experienced, as expected our good teacher. InsyaAllah, test yang bakal aku amk Jumaat neh 12 Ogos membawa lembaran baru kpd sejarah idop aku...InsyaAllah juge, dgn berkat hari Jumaat, penghulu segala hari dan berkat bulan Ramadhan nie, aku berdoa agar aku lulus....tobat, xmau abihkan dwet lagi kat lesen neh....thn lepas, Ramadhan jugak la aku lulus P kete....arap2 thn neh pon same....


10. Majlis Pentauliahan DiRaja Pegawai Kadet PALAPES IPTA 2011


this really meant the most (in this sem)

dengan hadirnyer aku ke Majlis tuh yang berlangsung selama hampir 2 minggu kat UTHM, Batu Pahat, Johor, berakhir la zaman kadet aku di UTM.

highlight penting sepanjang majlis;
  • Aku dpt fon call dari salah sorang pegawai dri UTM, mengarahkan utk aku sudah berada di padang kawad UTHM 30hb June...ingat dapat masuk kawad, aku bergegas la pulang...tapi, negative result...xd rezeki..sume pihak da cube nak dapatkan tmpat utk kami, budak2 LI tok berkawad...nasib x menyebelahi kami..termasok aku...
  • ade la siket konflik dalaman dalam skod aku berkaitan dgn mereka yang berkawad ngan tidak. aku, perghh.....da la satu bilek ngan sume budak yang berkawad...paling malu la bile nak jmpe...mule2 emo jugak sbb muke dyowg agk tension kadang2 (even xtension ngan aku, tapi aku pon takot). tapi, mende tuh xlame mane pon....kejap je..pastu bek da balik. name 1 skod. 3 thn kot. cume mse tawliah la, dyowg yang penat siket.
  • aku nek ambulance. hehe...mse gotong royong. punce sebenar; aku muscle cramps kat perot. esoknyer, tros bendere jepon aku...
  • makan cili kat dalam dewan tawliah...siyes~~SIOT...
  • Pas makan cili 1 bijik, Nina tros xbape sedap perot. aku ingat siyes, tapi, esok nyer sihat je..mmg tough la..(Nina neh ade gastrik yang siyes, penah msk wad pasal perot)
  • aku blaja care kiwi kasot sampai mampu (la siket) nak wat kasut kawad aku tuh nampak cam cermin
  • HELL 6jam 45 minit...kami, di-HELL selama 6jam 45 minit bermula dari jam 0000 sampai 0645...tuh fes tyme aku dapat dgr ayam berkokok live...kisah lanjut, tidak perlu la dicoretkan disini...yang merasa je taw siksaan sebelom layak bergelar pegawai tuh....


orite...demikian la dan sekian la untuk hari nie...kalo aku rajin, malam nanti aku tmbah lagi post...


kalo nak ikot kan, bukan neh je highlighted things aku untuk sem neh. ade banyak lagi..tapi, yang penat menaip dan mengeditnyer adelah aku...

orite...sekian

Assalamualaikum...


p/s; hidop neh same je macam belajar sebab kao x belajar, camne nak idop...

2 comments:

  1. hahahaha...ni yg bersemangat aq nk bercerite ttg palapes

    ReplyDelete
  2. hehe...citer2...ak nk post lg neh...da ketagih kembali nk berblog...

    ReplyDelete